• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Deklaration och skatteåterbäring 2023

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Då fick jag äntligen min deklaration!
Förra året var mitt första år av skuldsanering och fick tillbaka ca 52000:-. Gjorde en omprövning och fick betala in 50000:-.
Den jag pratade med då sa att eventuell skatteåterbäring i år kommer jag få behålla…
Får tillbaka 11000:- i år. Är denna summa trotts allt en ”större summa” att göra ännu en omprövning för!?
Hade du inledande när du fick tillbaka 52’ eller hade saneringen vunnit laga kraft?
 

Life on a ledge

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Hade du inledande när du fick tillbaka 52’ eller hade saneringen vunnit laga kraft?
Den hade vunnit laga kraft i november 2021, gjorde omprövningen 2022 i april. Ville inte riskera att det skulle kunna bli något strul med min saneringen då jag fick den på andra ansökan. Kände att jag inte kunde vara girig när jag äntligen är igång med denna chans att få en ny start i ekonomin och livet!
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Den hade vunnit laga kraft i november 2021, gjorde omprövningen 2022 i april. Ville inte riskera att det skulle kunna bli något strul med min saneringen då jag fick den på andra ansökan. Kände att jag inte kunde vara girig när jag äntligen är igång med denna chans att få en ny start i ekonomin och livet!
Ok, det var nog ett bra beslut. Tycker det är lite luddigt med att det står att man får behålla när saneringen vunnit laga kraft, borgenärerna kan ju begära omprövning har jag läst om också.
Kanske de räknade på vad det blev i månaden om man slog ut din återbäring på ett helt år?
4-5’ räknas ju som en förbättring av ekonomin men tycker allt är väldigt oklart dom sagt.
Får tillbaka 35’ vet inte riktigt om jag ska göra omprövning eller inte.
 

Life on a ledge

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Ok, det var nog ett bra beslut. Tycker det är lite luddigt med att det står att man får behålla när saneringen vunnit laga kraft, borgenärerna kan ju begära omprövning har jag läst om också.
Kanske de räknade på vad det blev i månaden om man slog ut din återbäring på ett helt år?
4-5’ räknas ju som en förbättring av ekonomin men tycker allt är väldigt oklart dom sagt.
Får tillbaka 35’ vet inte riktigt om jag ska göra omprövning eller inte.
När det är en så stor summa skulle jag inte ens fundera, skulle göra en omprövning för att känna mig helt safe. Men det är ju upp till var och en. Är nervös hela tiden nu när jag fick igenom min sanering och lite orolig att nått ska bli knas… Vill ligga steget före ifall nån borgenär kolla upp min ekonomi. Gjorde en omprövning nu i vintras oxå då jag hade tjänat på tok för mycket under hösten, men fick avslag på den ansökan :)
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
När det är en så stor summa skulle jag inte ens fundera, skulle göra en omprövning för att känna mig helt safe. Men det är ju upp till var och en. Är nervös hela tiden nu när jag fick igenom min sanering och lite orolig att nått ska bli knas… Vill ligga steget före ifall nån borgenär kolla upp min ekonomi. Gjorde en omprövning nu i vintras oxå då jag hade tjänat på tok för mycket under hösten, men fick avslag på den ansökan :)
Skrev du något i din omprövning om önskan att få behålla en del till tex tandläkaren?
 

Life on a ledge

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Skrev du något i din omprövning om önskan att få behålla en del till tex tandläkaren?
Jag hade inget direkt jag ”behövde” pengarna till. Hade ju nyligen fått frimånaden i december. De ringde även upp mig när de kollade på min omprövning så fick prata med en person på krono. Men man kan ju absolut skriva det om man behöver en del för något dyrt.
 

Malex

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
11 Augusti 2022
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej på er!
Jag skickade in en ansökan om jämkning och då jag får milersättning i jobbet så är det lite oklart om vad exakt jag kommer tjäna dessa resterande 10 månader då det beror på hur mycket jag kör i jobbet helt enkelt, så jag fick skriva ett estimat.

Vad händer om det skulle vara så att jag tjänar några tusenlappar mer än vad jag skrivit?

Detta är vad som står i beslutet:

"Beslutet gäller under förutsättning att summan av inkomsterna och värdet av
eventuella förmåner från utbetalaren uppgår till högst 345000 kr för angiven tid."
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Om du tjänar mera än vad du uppgett får du kvarskatt nästa år. Om du tjänar mindre får du skatteåterbäring.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 476
Mottagna reaktioner
447
Poäng
557
Hej på er!
Jag skickade in en ansökan om jämkning och då jag får milersättning i jobbet så är det lite oklart om vad exakt jag kommer tjäna dessa resterande 10 månader då det beror på hur mycket jag kör i jobbet helt enkelt, så jag fick skriva ett estimat.

Vad händer om det skulle vara så att jag tjänar några tusenlappar mer än vad jag skrivit?

Detta är vad som står i beslutet:

"Beslutet gäller under förutsättning att summan av inkomsterna och värdet av
eventuella förmåner från utbetalaren uppgår till högst 345000 kr för angiven tid."

När du kommit upp i den summan du får tjäna så ska arbetsgivaren dra vanlig skatt igen på belopp över 345000.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp